Velkommen, Gæst
Brugernavn: Adgangskode: Husk mig

EMNE: At bo og spise under ophold i Ukraine

At bo og spise under ophold i Ukraine 3 år 11 måneder siden #997

Når jeg er i Ukraine, plejer jeg at bo i lejligheder. Jeg har sådan set ikke noget imod hoteller, men jeg kan godt lide at have privatliv. At jeg f.eks. kan komme og gå på alle tidspunkter, uden først at skulle via en resception for at hente en nøgle. Jeg føler mig mere frit stillet på den måde. Og det har også den fordel, at man ikke bor sammen med en masse andre turister, men i opgang med de lokale ukrainere. Det giver en anden oplevelse.

Føler mig hjemløs

Det er primært på Krim og i Kiev, jeg har opholdt mig i længere tid af gangen. Krim er så desværre i øjeblikket ikke det mest oplagte sted at tage hen. Det ærgrer mig kolossalt, da jeg har kommet der igennem mange år, kender halvøen lige så godt, som jeg kender mit eget land, har adskillige venner der og føler, at det er mit andet hjem. Men lige nu føler jeg mig lidt hjemløs.

Flinke og imødekommende

Det er noget andet, når jeg rejser rundt i landet. Så bor jeg på hoteller. Jeg kan lide bare at køre derudaf uden at have en tidsplan for, hvornår jeg skal være det næste sted. Eller en plan for, hvad det næste sted skal være. I den by, som jeg kommer til inden solnedgang, finder jeg et hotel at overnatte på. Undervejs opsøger jeg de steder, som jeg finder interessante at tage et nærmere blik på, og når jeg er sulten, finder jeg en café eller restaurant.

Hvad angår hotellerne, er det selvfølgelig lidt af et lotteri, når man ikke kender noget til dem på forhånd, men blot finder frem til et, når man kommer til en by, hvor man vil overnatte. Man kan være heldig eller mindre heldig - altså hvad standard angår. Men jeg er ikke sart og har ikke oplevet, at et sted var så dårligt, at jeg ikke ville overnatte der. Og altid har personalet på hotellerne været flinke og imødekommende. Som da den unge pige, der passede Central Hotellet i Voznesensk beredvilligt lavede kaffe til mig, da jeg en aften ankom temmelig sent, og der egentlig var lukket for servering.

Jeg er i Himlen

Når det kommer til at spise, så er det min erfaring, at jeg altid har fået virkelig god mad alle de steder, hvor jeg har været. Og sommetider har stederne udefra lignet noget, som man ville gå i en stor bue udenom, hvis de havde ligget i Danmark. Af skræk for, hvad man ville få serveret, og at det kunne afstedkomme en dårlig mave. Det kan man selvfølgelig risikere alle steder i verden, hvis man er uheldig, men jeg har endnu ikke oplevet det i Ukraine.

Som da jeg kørte igennem Khmelnitsky og sulten nagede mig, og jeg opdagede, at jeg netop var kørt forbi en restaurant. Jeg vendte om og parkerede foran den. Og det var netop en, der udefra lignede noget, der var løgn. Indenfor var det bestemt heller ikke luksus, men bag disken stod to storsmilende midaldrende kvinder, der lignede nogen, der aldrig havde bestilt andet end at lave god mad. Jeg bad om at få det bedste, som de havde, en flaske vand samt kaffe efter middagen. Og sikke en middag! Det var så stor en portion, at jeg ikke troede, at jeg kunne spise det hele. Imidlertid smagte det så godt, at jeg slet ikke kunne stoppe. Mens jeg spiste, ringede min telefon. Det var en af mine venner på Krim. Han ville høre, hvor jeg var. Jeg svarede: "Jeg tror nok, at jeg er i Himlen".

Der findes naturligvis også mange spisesteder, der både udefra og inde ser meget indbydende ud. F.eks. den café, som lå i forbindelse med det hotel, hvor jeg overnattede i Tarasivka. Her var maden også himmelsk god. Og, som altid i Ukraine, billig - i hvert fald for en dansker.

Ukraine har givet mig mange gode oplevelser, hvad angår mennesker, kultur og natur!

Hvis nogen har lyst til at leje lejlighed under deres ophold i Kiev eller på Krim, formidler jeg gerne kontakt til udlejere, hvor man får en udsøgt behandling.

Billedet viser hotellet og caféen i Tarasivka.

tarasivka_hotel_cafe.jpg
Administratoren har deaktiveret offentlig skriveadgang.
Følgende bruger(e) har sagt tak: Belarus, Carlo, madsen
Tid til at oprette siden: 0.112 sekunder

Авторизованный переводчик - Ludmilla Smirnoff - Statsautoriseret translatør og tolk - Ludmilla.Smirnoff@gmail.com - 22 64 95 25

Network Media Hjemmeside fra
Network Media
Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Når du besøger vores hjemmeside, accepterer du automatisk vores brug af Cookies.